Ciekawostki

Szaleństwo nieoficjalnych konkurencji!

Zabawa z kostką nie ma granic!

Czy na zawodach muszą być tylko oficjalne konkurencje rozgrywane pod czujnym okiem delegata WCA? Zawsze te same, stresujące i liczące się w rankingu? Niekoniecznie :D Coraz częściej na polskich zawodach widzimy nowe konkurencje nieoficjalne. Ich celem jest oczywiście rywalizacja, lecz także wywołanie uśmiechu na twarzy zawodników i widowni. Jest to coś co daje pole do manewru organizatorom, którzy prześcigają się w wymyślaniu coraz to nowych kategorii. Postaram się wymienić i opisać większość z nich.

3x3 Supersolve

Do dyspozycji zawodników zostaje oddany scramble. Zadanie polega na tym, żeby znaleźć najlepsze rozwiązanie w dowolny sposób. Można cofnąć scrambla, wygenerować rozwiązanie komputerowo lub wymyślić cokolwiek innego - obojętnie, żeby tylko było jak najszybciej. Największa trudność polega na tym, że jest tyko jedna próba i trzeba ją dobrze wykorzystać. W trakcie startu nie wolno korzystać w pomocy zewnętrznej jak kartki z zapiskami czy podpowiedzi innych.



3x3 Sztafeta

Na podstawie jednej z pierwszych rund 3x3 wybieranych jest 16/20 najlepszych zawodników, którzy według pewnego rozkładu dzieleni są na najczęściej 4osobowe drużyny. Owe drużyny walczą 1 vs 1 każdy z każdym zdobywając punkty, których ilość decyduje o zwycięstwie. A jak wygląda sam pojedynek? Każdy zawodnik w drużynie ma tak samo pomieszaną kostkę, którą sędzie kładzie na stanowisku drużyny. Każdy zawodnik musi ją obejrzeć w trakcie preinspekcji, po czym przy stanowisku zostaje tylko jedna osoba, a reszta drużyny cofa się o kilka kroków. Pierwszy zawodnik uruchamia stoper i układa swoją układankę po czym biegnie do następnego zawodnika, przybija mu piątkę i kolejna osoba podbiega do stanowiska, żeby ułożyć swoją kość. Ostatni uczestnik zatrzymuje stoper. W pojedynku liczy się czas obu drużyn.

3x3 Mieszanie na czas

Jak sama nazwa wskazuje trzeba pomieszać kostkę jak najszybciej. Zawodnik bierze ułożoną kostkę, otrzymuje scrambla, startuje stoper, miesza kostkę i zatrzymuje czas. Najważniejsze jest to, żeby stan kostki po pomieszaniu zgadzał się z obrazkiem obok scrambla. Za sprawdzenie poprawności pomieszania odpowiada wszystkowidzący sędzia czyhający na najmniejszy nawet błąd:) Konkurencja zazwyczaj jest rozgrywana w formacie „best of 3”


3x3 Teamsolving

Układanie jednej kostki przez wiele osób. Jest to układanie po jednym ruchu bez konsultaji, porozumiewać można się tylko w trakcie preinspekcji. Istnieje też wiele różnych odmian, jak układanie po jednym etapie:

lub układanie bez patrzenia, kiedy jedna osoba ma zasłonięte oczy i trzyma kostkę, a druga widzi kostkę lecz nie może jej dotknąć i tłumaczy koledze co ma robić:

kończąc na totalnie zwariowanych połączeniach:)


3x3 System pucharowy

Udział bierze x najlepszych zawodników z poprzedniej rundy 3x3. Dla 16 zawodników pary dobierane są na zasadzie: 1 z 16, 2 z 15 .... 8 z 9. Każda para walczy do określonej wcześniej przez organizatora liczby punktów. Zwycięzcy przechodzą dalej i znowu są dzieleni na pary. Sytuacja się powtarza, dopóki nie zostanie wyłoniony zwycięzca.

3x3 Składanie kostki na czas

Zawodnik dostaje kostkę rozłożoną na części i musi ją jak najszybciej złożyć. W zależności od woli organizatora klocki można wcześniej sobie przygotować lub też nie, organizator decyduje także w jakim stopniu kostka ma być rozłożona przed próbą i złonona po.



3x3 Sytuacje

Zawodnik ma do dyspozycji dwie kostki, jedną ułożoną i drugą pomieszaną. Ma 15 sekund preinspekcji, po czym bez scrambla musi ułożoną doprowadzić do takiego samego stanu jak pomieszana, oczywiście na czas. Pomieszaną kostkę można w trakcie podejścia dotykać i oglądać, jednak nie wolno przekręcać ścian.

3x3 Podpuszczanie

Udział bierze czterech zawodników w drużynach po dwóch. Siedzą przy prostokątnym stole, członkowie drużyny na przeciwko siebie. Pierwszy zawodnik dostaje pomieszaną kostkę i ma 6 sekund, żeby ją ułożyć lub zrobić coś innego. Cała zabawa polega na tym, że bez względu na to co po sześciu sekundach będzie się działo na kostce, dostanie ją do ręki następny zawodnik - z drużyny przeciwnej. Tak więc idea zabawy polega na decyzji - próbuj ułożyć sam i zaryzykuj, że nie zdążysz, zostawiając przeciwnikowi np. samego PLLa, lub w ciągu 6 sekund stwórz taką sytuację na kostce, żeby podpuścić do spróbowania przeciwnika i żeby to jemu się nie udało. Drużyna której uda się ułożyć kostkę wygrywa. Przegrać można jeśli przekroczy się określny czas o sekundę, lub jeśli ułoży się kostkę chociaż 0.001 sekundy po czasie. 6 sekund jest odmierzane przez zawodnika za pomocą stopera.

Poza kategoriami dotyczącymi 3x3 są też takie, w których układa się inne łamigłowki różnymi wymyślnymi sposobami. Bo kto nie próbował ułożyć 2x2 jedną ręką? :) Pyraminx, Rubik's Magic, Mirror Block, a może 10x10? ^^ Wszystko można ułożyć, bez patrzenia, stopami, czy też w rękawicy bokserskiej jedną stopą pod wodą, więc ilość wariacji jest bardzo duża :)

Nieoficjalne kategorie mogą też zostać oparte na oficjalnych wynikach. Przykładami takich konkurencji mogą być: najmłodszy zawodnik, najstarszy zawodnik, najszybsza kobieta, najlepszy uczestnik zawodów, najszybsze ułożenie zawodów, najwszechstronniejszy zawodnik.

Jak widać pole do popisu jest spore i nie trzeba zamykać swoich kostkowych zainteresowań w gronie oficjalnych konkurencji. Każda nowość to dodatkowe przeżycie i ciekawe doświadczenie. Swoje umiejętności w wielu z powyżsyzch kategorii można sprawdzić na zbliżających się zawodach Kaliska Open 2014 sponsorowanych przez magicznakostka.pl. Serdecznie zapraszam do rejestracji, która potrwa do 10 sierpnia.

Keep cubing!

Kalina Brzezińska

PSS Recenzja Team / Kostkałkowo

Autor: Adam Polkowski

Prezes Polskiego Stowarzyszenia Speedcubingu
Delegat WCA
Twórca RubiART

inne z kategorii