Uwaga: zanim przejdziesz do czytania poniższej części słownika, zapoznaj się z tymi kluczowymi pojęciami:
- Orientacja - 1. obrót elementu, 2. stan elementu, w którym można go ułożyć za pomocą konkretnego, ograniczonego zbioru ruchów (np. róg na kostkach sześciennych jest zorientowany, kiedy można go ułożyć ruchami - inaczej mówiąc, jest obrócony "poprawnym kolorem do góry", 3. algorytm, którego celem jest obrót wybranych elementów. 3. W kostkach typu square-1 i kuboidach: ułożenie elementów w taki sposób, aby na górnej ścianie znajdowały się elementy z tym samym wspólnym kolorem, podobnie na dolnej warstwie.
- Permutacja - algorytm, którego celem jest zamiana elementów.
Kiedy element jest poprawnie spermutowany i zorientowany, jest on ułożony. Dlatego często ułożeniie dzieli się na 2 etapy: właśnie orientację i permutację.
3x3x3 i 3x3x3 OH
LBL - Layer by Layer (warstwa po warstwie)
- Stokrotka - ułożenie 4 krawędzi wokół centra o przeciwnym kolorze.
- Krzyż/cross - ułożenie tych samych 4 krawędzi, ale już w poprawne miejsca.
- Pierwsza warstwa - ułożenie 4 narożników, które razem z krawędziami tworzą pierwszą warstwę.
- Krawędzie drugiej warstwy - ułożenie 4 krawędzi pomiędzy centrami drugiej warstwy.
- EOLL - orientacja krawędzi ostatniej warstwy.
- EPLL - permutacja krawędzi ostatniej warstwy.
- CPLL - permutacja rogów ostatniej warstwy.
- OCLL - orientacja rogów ostatniej warstwy.
Uproszczony Fridrich/uproszczony CFOP - Cross (krzyż), F2L, OLL, PLL
- Krzyż/cross - ułożenie czterech krawędzi o wspólnym kolorze.
- F2L - ułożenie pierwszych dwóch warstw poprzez wkładanie par do slotów pomiędzy ramionami krzyża.
- EOLL - orientacja krawędzi ostatniej warstwy.
- OCLL - orientacja narożników ostatniej warstwy.
- CPLL - permutacja narożników ostatniej warstwy.
- EPLL - permutacja krawędzi ostatniej warstwy.
Fridrich/CFOP - cross (krzyż), F2L, OLL, PLL
- Krzyż/cross - ułożenie czterech krawędzi o wspólnym kolorze.
- F2L - ułożenie pierwszych dwóch warstw poprzez wkładanie par do slotów pomiędzy ramionami krzyża.
- OLL - orientacja elementów górnej warstwy - po tym etapie górna ściana (górny kolor) jest ułożona.
- PLL - permutacja elementów górnej warstwy.
Roux
- FB - pierwszy blok, tzn. blok 1x2x3.
- SB - drugi blok, tzn. 1x2x3 ustawiony naprzeciwko pierwszego bloku.
- CMLL - ułożenie (orientacja i permutacja) narożników ostatniej warstwy.
- LSE - ułożenie pozostałych 6 krawędzi oraz centrów.
ZZ - Zbigniew Zborowski
- EOline - orientacja wszystkich krawędzi, tzn. doprowadzenie ich do takiego stanu, w którym można wszystkie ułożyć wyłącznie za pomocą ruchów oraz (jednocześnie) ułożenie "linii" składającej się z dwóch krawędzi i trzech centrów.
- ZZ F2L - ułożenie pierwszych 2 warstw wykorzystując tylko ruchy poprzez budowanie coraz większych bloków.
- ZBLL - ułożenie ostatniej warstwy jednym algorytmem, tzn. orientacja i permutacja narożników oraz permutacja krawędzi.
2x2x2
Ortega
- FF - First Face - pierwsza ściana, czyli orientacja 4 elementów zwróconych wspólnym kolorem w tym samym kierunku.
- OLL - orientacja czterech narożników (po tym etapie dwie równoległe do siebie ściany powinny być ułożone).
- PBL - permutacja wszystkich pozostałych elementów.
Fridrich
- FL - pierwsza warstwa, czyli ułożenie 4 narożników mających wspólny kolor. Po tym etapie co najmniej połowa kostki jest ułożona.
- OLL - orientacja narożników ostatniej warstwy.
- PLL - zamiana elementów ostatniej warstwy.
CLL - Corners of Last Layer
- FL - pierwsza warstwa, czyli ułożenie 4 narożników mających wspólny kolor. Po tym etapie co najmniej połowa kostki jest ułożona.
- CLL - ułożenie (orientacja i permutacja) narożników ostatniej warstwy.
EG - Erik-Gunnar
- FF - First Face - pierwsza ściana, czyli orientacja 4 elementów zwróconych wspólnym kolorem w tym samym kierunku.
- EG - ułożenie wszystkich elementów jednym algorytmem: permutacja narożników pierwszej warstwy oraz ułożenie rogów ostatniej warstwy.
Większe kostki
Redu/redukcja
- Połączenie centrów tak, aby utworzyć bloki NxNx1 na środkach każdej ze ścian (N - rozmiar kostki pomniejszony o 2).
- Połączenie elementów tworzących krawędzie.
- Ułożenie kostki zredukowanej do stanu, w którym wygląda jak 3x3x3.
- Jeśli kostka jest "parzystego rozmiaru" (np. 4x4x4, 6x6x6), może wystąpić parity - sytuacja, która nie może pojawić się na kostce 3x3x3: zamienione ze sobą 2 elementy lub obrócona jedna krawędź. Ten etap występuje w każdej powszechnie wykorzystywanej metodzie.
Yau
- Ułożenie dwóch przeciwległych centrów.
- Ułożenie trzech krawędzi przy jednym z ułożonych centrów, ale w taki sposób, że jedna z "ułożonych" krawędzi jest włożona w złe miejsce (czyli później trzeba ją zamienić z inną krawędzią).
- Ułożenie pozostałych centrów.
- Włożenie jednej brakującej krawędzi wokół jednego z pierwszych dwóch centrów.
- Ułożenie kostki tak jak 3x3x3, pamiętając, że krzyż jest już ułożony. Oczywiście może wystąpić parity.
Hoya
- Ułożenie dwóch przeciwległych centrów.
- Ułożenie kolejnych dwóch centrów, które położone są obok siebie.
- Ułożenie czterech krawędzi krzyża.
- Ułożenie dwóch pozostałych centrów.
- Ułożenie kostki tak jak 3x3x3, pamiętając, że krzyż jest już ułożony. Oczywiście może wystąpić parity.
Pyraminx
Uwaga: ułożenie tipów nie jest częścią żadnej metody - wystarczy zrobić jeden ruch, aby poprawnie obrócić tip.
LBL - Layer by Layer (warstwa po warstwie)
- Ułożenie (obrócenie) trzech centrów.
- Włożenie trzech krawędzi do slotów pomiędzy ułożonymi centrami. Po tym etapie cała pierwsza warstwa jest ułożona.
- Ułożenie pozostałych elementów - jednego centra i trzech krawędzi - jednym algorytmem.
L4E/V first - Last 4 Edges (ostatnie 4 krawędzie)/V first (najpierw V)
- V - ułożenie 3 centrów pierwszej warstwy i dwóch krawędzi pomiędzy nimi. Po tym etapie na kostce powinien pojawić się kształt litery "V".
- L4E - ułożenie wszystkich pozostałych elementów jednym algorytmem.
Top first (najpierw szczyt)
- Top - ułożenie jednego centra i trzech otaczających go krawędzi. Uwaga: w niektórych metodach zaliczonych do rodziny top first należy np. jedną krawędź obrócić albo dwie zamienić.
- Ułożenie wszystkich pozostałych elementów jednym lub dwoma algorytmami (w zależności od metody i liczby poznanych algorytmów).
Skewb
Sarah's Begginer's - metoda Sarah dla początkujących
- FL - ułożenie pierwszej warstwy.
- Ułożenie pozostałych narożników.
- Ułożenie górnego centra.
- Permutacja czterech ostatnich centrów.
Sarah's Intermediate - średniozaawansowana metoda Sarah.
- FL - ułożenie pierwszej warstwy.
- Ułożenie pozostałych narożników oraz górnego centra.
- Permutacja czterech ostatnich centrów.
Sarah's Advanced - zaawansowana metoda Sarah.
- FL - ułożenie pierwszej warstwy.
- Ułożenie wszystkich pozostałych elementów: 4 narożników i 5 centrów.
Square-1
Uwaga: ułożenie środkowej warstwy nie jest elementem żadnej z metod - w każdej ten etap byłby taki sam.
"Metoda DżoDża"
- Ułożenie "gwiazdki" na dolnej warstwie, czyli połączenie sześciu narożników (wszystkie krawędzie powinny znajdować się na górnej warstwie).
- Połączenie krawędzi górnej warstwy tak, żeby wszystkie z nich były położone obok siebie.
- Przywrócenie kształtu (sześcianu).
- CO - orientacja rogów.
- CP - permutacja rogów.
- EO - orientacja krawędzi.
- Zamiana każdorazowo dwóch krawędzi tak, żeby ułożyć wszystkie z nich.
Vandenbergh
- CS - przywrócenie kształtu (sześcianu).
- CO - orientacja rogów.
- CP - permutacja rogów.
- EO - orientacja krawędzi.
- EP - permutacja krawędzi.
OBL - Orient Both Layers (orientacja obu warstw)
- CSP - przywrócenie kształtu wraz z uniknięciem parity.
- OBL - orientacja obu warstw (jednocześnie narożników i krawędzi).
- PBL - permutacja obu warstw (jednocześnie narożników i krawędzi).
Lin
- CS - przywrócenie kształtu.
- Ułożenie bloku 1x1x3 na dolnej warstwie.
- Ułożenie drugiego bloku 1x1x3 na dolnej warstwie (równolegle do pierwszego bloku).
- Ułożenie jednej z dwóch brakujących krawędzi na dolnej warstwie.
- CP+DF - ułożenie narożników górnej warstwy oraz brakującej krawędzi dolnej warstwy.
- EPLL - permutacja krawędzi ostatniej warstwy.
3x3x3 BLD (bez patrzenia) i 3x3x3 MBLD (wiele kostek bez patrzenia)
OP/Old Pochmann
- Ułożenie narożników (każdy pojedynczo).
- Ułożenie dwóch rogów i dwóch krawędzi - tzw. parity.
- Ułożenie krawędzi (każdej pojedynczo).
3style
- Ułożenie krawędzi (dwóch jednocześnie).
- Ułożenie parity oraz rogów (dwóch jednocześnie).
3x3x3 FM (najmniejsza liczba ruchów)
Uwaga: w konkurencji FM istnieją tylko zarysy metod, które mogą być bardzo modyfikowane. Poniżej podaję tylko przykłady najbardziej podstawowych rozwiązań. Poza tym występują też tzw. techniki FM-owe, które są wspólne dla wielu metod.
Blockbuilding (poniżej jeden z przykładów zbliżony do metody Petrus)
- 222 - ułożenie bloku 2x2x2.
- 223 - rozszerzenie bloku 2x2x2 do bloku 2x2x3.
- F2L-1 - rozszerzenie bloku 2x2x2 do bloku 3x3x2 bez jednej pary (dodanie kwadratu do bloku 2x2x3).
- Szkielet - ułożenie pozostałych krawędzi lub ułożenie jak największej liczby elementów.
- Insercje - ułożenie wszystkich pozostałych elementów za pomocą jednej z technik FM-owych.
Domino reduction (wariant z EO na początku i HTR na końcu)
- EO - orientacja wszystkich krawędzi. Po tym etapie wszystkie można ułożyć ruchami .
- Setup - zorientowanie odpowiedniej liczby narożników oraz przemieszczenie odpowiedniej liczby krawędzi na dolną lub górną ścianę tak, aby można było łatwo "zredukować do domina".
- DR - redukcja do domina, czyli do stanu, w którym kostka 3x3x3 wygląda jak kuboid 3x3x2 (domino cube): na górnej i dolnej warstwie są tylko 2 kolory, np. biały i żółty, a na środkowej warstwie wszystkie krawędzie są zorientowane.
- HTR - sprowadzenie do sytuacji, w której do ułożenia wystarczy wykonywać ruchy o 180 stopni, aby ułożyć kostkę. Po wykonaniu tego etapu na każdej ze ścian powinny znajdować się maksymalnie 2 kolory.
- Finish - ułożenie wszystkich elementów.