Orientacja ostatniej warstwy to, najprościej mówiąc, ułożenie żółtego koloru bez niszczenia tego, co już ułozyliśmy. Orientacja ostatniej warstwy jest niewątpliwie najtrudniejszym etapem do pełnego opanowania w systemie Fridrich. Etap ten straszy nas największą liczbą algorytmów, które dodatkowo bywają długie i dość trudne do zapamiętania. Ale wierzę, że nie poddacie się teraz! :) Aby zorientować ostatnią warstwę w jednym kroku, będziemy musieli nauczyć się… 57 algów :) Brzmi strasznie, ale dobry podział materiału pozwoli przez to przejść, a zarazem szybko osiągnąć lepsze czasy!
Na pocieszenie warto wspomnieć o kilku rzeczach:
- Wśród tych algorytmów znajdują się również wygodne i łatwe do zapamiętania przypadki;
- Wielu spośród dobrych speedcuberów nie zna jeszcze wszystkich algów OLL :)
- Istnieje bardzo prosty sposób na rozwiązywanie orientacji w dwóch etapach, jakim jest „uproszczony Fridrich”.
Zanim opowiem Wam nieco więcej na temat OLL, poznajcie teraz 57 bohaterów, z którymi wyruszycie w kilkumiesięczną przygodę :)
» pobierz algorytmy w wersji do druku
„FRIDRICH UPROSZCZONY”
(WSZYSTKIE KRAWĘDZIE DOBRZE ZORIENTOWANE)
KSZTAŁT „KROPKI”
(WSZYSTKIE KRAWĘDZIE ŹLE ZORIENTOWANE)
R' F' U2F2URU' R' F' U2R
KSZTAŁT „P”
KSZTAŁT „W”
KSZTAŁT „MAŁE L”
KSZTAŁT „C”
KSZTAŁT „T”
KSZTAŁT „I”
KSZTAŁT „KWADRAT”
KSZTAŁT „S”
B2R' URU' R' U' R2BR' BU2
l U' l' U' R2UR' BRU' R2U2
KSZTAŁT „PIORUN”
KSZTAŁT „DUŻE L”
ORIENTACJA „F”
ORIENTACJA „H”
Uproszczony Fridrich jest to system, w którym OLL rozbity jest na dwa kroki:
- EO (edges orientation) - będzie to krok, polegający na ułożeniu żółtego krzyża na górnej warstwie. Spotkaliście się juz z takim krokiem w kursie podstawowym, jednak z racji tego, że znajdujemy się w kursie rozszerzonym, proponuję inne algorytmy, umożliwiające ułożenie krzyża z każdego przypadku w jednym kroku. Rozwiązanie to znacznie przyspieszy układanie tego etapu.
- CO (corners orientation) - zorientowanie rogów przy pomocy 7 prostych algorytmów.
Sposób ten pozwala już po kilku dniach treningu zorientować całą warstwę z każdego uzyskanego przypadku. Niestety, w skali długofalowej Fridrich uproszczony znacznie odbiega czasowo od pełnej jego wersji. Jest to jednak bardzo dobre rozwiązanie dla początkujących fridrichowców. Algorytmy Fridricha uproszczonego zawierają się w pakiecie pełnego Fridricha! Jest to super informacja, gdyż nie trzeba potem wymieniać algów.
Podobnie jak w F2L-u, sposób wykonywania algorytmów - uchwyt, wykonywane regrippy oraz wybór konkretnego algorytmu, jest niezmiernie ważny. Ciężko jest opisać pełny cykl treningowy oraz wskazówki przydatne podczas nauki algorytmów OLL. Nic nie zastąpi lekcji na żywo i czujnego trenera. Optymalnym rozwiązaniem tego problemu jest zaprezentowanie wszystkich szczegółów na filmie instruktażowym. Spośród wszystkich znanych mi algorytmów zaprezentuję Wam te, któryh używam. Oczywiście, obserwując innych najlepszych speedcuberów z całego świata, zaobserwujecie różne algorytmy. Jeżeli znajdziecie wygodniejsze dla siebie algi, oczywiście używajcie ich! Komletowanie swojego zestawu OLL również może być świetną przygodą speedcubingową.
Kolejność nauki algorytmów OLL nie ma większego znaczenia. Niestety 57 przypadków nie zachęca do nauki i nie ma drogi na skróty. Podobnie jak z innymi partiami układania, bardzo istotny jest odpowiedni podział materiału. W moim kursie algorytmy podzieliłem ze względu na pewne ich wspólne cechy. Nazewnictwo grup związane jest z luźnymi skojarzeniami, dotyczącymi wzorów jakie dana orientacja tworzy na górnej warstwie. Nauka działami może być jednym ze sposobów.
Pamiętajcie, że przy rozpoznawaniu przypadku OLL przyglądacie się jedynie wzorowi jaki tworzą żółte naklejki! Pozostałe kolory rozrzucone na górnej warstwie nie mają w tym momencie żadnego znaczenia.
Podstawowy pakiet systemu Fridrich zakłada znajomość 57 algorytmów OLL, natomiast, jak sami się przekonacie, orientacje (inne algorytmy również) po zakończeniu F2L-a mogą wystąpić w 4 różnych ustawieniach. Powstaje dylemat, czy obracać całą kostką, czy w celu odpowiedniego ustawienia poruszać jedynie górną warstwą. Otóż jedynym słusznym rozwiązaniem jest przekręcanie górnej warstwy, używając palców wskazujących. Wykonując ruchy: U, U' oraz U2, dopasowujecie sytuacje do znanego sobie algorytmu i bez żadnego regrippa płynnie przechodzicie w wykonanie sekwencji.
Powodzenia w treningu! :)